Inspirerande historier

Under Inspirerande historier lyfter vi fram positiva exempel, där personer i arbetslivet har agerat och på så sätt gjort skillnad. Detta gör vi för att vi är övertygade om att handling väger tyngre än ord, och för att inspirera och skapa framtidstro. Historierna som postas här är inskickade av medlemmar i Teknikkvinnor, och de är anonymiserade: namn på personer är utbytta och eventuella företags namn är borttagna.

Skulle jag ta det vidare? Eller låta det vara?

Jag jobbar i en väldigt mansdominerad bransch. För en tid sedan var jag och två kollegor på besök hos ett annat företag inom samma bransch, för att få se hur de jobbade och lägga en grund för framtida samarbeten. Besöket leddes utav en trainee som hade ordnat en väldigt bra dag åt oss, där vi fick se och höra om relevanta grejer. Hon var extremt kunnig och svarade bra på alla frågor som vi ställde. Några dagar efter vårt besök får jag ett meddelande från traineen, där hon berättar att en av mina kollegor skickat ett långt meddelande på LinkedIn, där han kort och gott förklarade sin kärlek för henne, hur snygg och smart han tyckte hon var och hur han kände en dragningskraft till henne under hela besöket.

Jag kunde inte släppa detta, och bad därför medlemmarna i Teknikkvinnor om stöd: hur skulle jag hantera situationen, med mailet från kvinnan på det andra företaget? Skulle jag ta det vidare? Eller låta det vara?

Två kvinnor i ledningen hade sett inlägget och tagit upp det på ett ledningsmöte. Övriga ledningen tog det mycket seriöst och ska nu se till att vår jämställdhetsgrupp, som legat lite på is, startas igen och får nya medlemmar, både kvinnor och män. Min chef mailade mig och sa att han tog händelsen på allvar och att jag gärna fick komma och prata med honom och/eller någon av de ledningskvinnor som tagit upp det. Jag kände att det var viktigt att de fick höra historien direkt från mig som faktiskt vet vad som hände, och inte bara från några som läst mitt ganska otydliga inlägg i Teknikkvinnor, så jag gick och pratade med chefen och allt gick bra. Han var lite orolig över att jag lagt upp händelsen på sociala medier och att folk kunde koppla det till vårt företag och honom som chef utan att han hade någon chans att försvara sig. Jag förklarade att Teknikkvinnor är ett forum där kvinnor inom tech kan diskutera precis sådana här grejer och att nätverket är en viktig kanal för mig. Speciellt i det här sammanhanget; när jag inte kände att jag hade någon annan att vända mig till.

Jag sa också att det inte handlar om att hänga ut företag, utan att vi diskuterar enskilda händelser av enskilda personer, och att om mitt företag sköter det här snyggt, så är det snarare bra för företaget – de agerar förebilder helt enkelt. Chefen tog upp frågan med den ansvarige mannen som reagerade genom att maila både mig och kvinnan på det andra företaget och be om ursäkt.

Nyss skickade vår VD ut ett årligt mejl där han gick igenom framtiden. Han inledde mailet med att prata om #metoo och uppstarten av jämställdhetsgruppen, han nämnde ingenting om den här enskilda händelsen förstås, men bra att han tog upp frågan! Jag har också pratat med ledningskvinnorna och känner enormt stöd och förtroende för dem. Av alla möjliga utfall så känns det som en jackpot.

När även män kräver jämställdhet från sin arbetsgivare, ja då sker förändring!

Veckans höjdpunkt:
Sitter med en kandidat i slutsteget, Dvs jag säger till honom att jag kommer erbjuda honom ett jobb. Han är nyexaminerad och extremt driven och snabblärd. Mycket potential. Han bli jätteglad över att bli erbjuden jobbet eftersom han förstår att jag ser hans potential då han egentligen inte kvalificerar in på kravprofilen.

När jag frågar om han har några ytterligare funderingar som står på ”minuslistan” för att börja hos oss, frågar han: ”Hur jobbar ni med jämställdhet och säkerställer att ni får en bra könsfördelning, framförallt bland cheferna?”

Jag berättar såklart om mitt engagemang i olika jämställdhetsinitiativ, och säger att vårt företag har goda chanser: värderingarna är rätt och vi har möjlighet att bygga företaget från början.

Jag frågar honom: ”Är du själv involverad eller aktiv i dessa frågor?”

Han svarar: ”Ja, jag har sett hur mina kvinnliga klasskompisar har haft svårare att få internships och liknande under min studietid. Jag har också märkt att på ett företag jag var på, där VDn var en kvinna, var könsfördelningen mer jämn och företagskulturen där var mycket mer öppen och välkomnande och inte så stereotyp och hård. Så dels har jag hjälpt mitt universitet att ser över hur vi tar elever till mitt program. Nu är det 50/50. (Han läste tekniskt fysik på ett universitet i USA) och sedan vill jag helst jobba på arbetsplatser som har rätt värderingar och jobbar aktivt med detta.”

Jag blev tårögd! När inte bara kvinnor utan även män i ung ålder kräver jämställdhet från sin arbetsgivare, ja då sker förändring snabbare än vad man kan tro. För de uråldriga företagen kommer varken kunna anställa manlig eller kvinnlig talang och därmed inte överleva så länge till.

Nu är det inte bara elektrifiering, AI, big data och autonomi som är disruptiva trender. Nu måste vi lägga till jämställdhet också!

 

Jag fick en ursäkt och personen i fråga en tillsägelse utan att jag blev syndabocken

Idag hände något som visar på att #metoo faktiskt har genomslag. Jag satt i ett telefonmöte där mötesledaren läste upp mitt namn, och en annan man frågade ”Är det samma Matilda som jag var på möte med i morse?” varpå jag svarade ja. Mötesledaren drog då ett onödigt skämt och sa ”Det här är ingen dejtingsajt”. Jag reagerade, men la det inte på minnet, den typen av mindre företeelser har jag lärt mig att bara skaka bort direkt, det tar för mycket energi annars. Jag blev mycket förvånad när mannen som frågat frågan, ringde mig senare och ville berätta att han hade tagit ärendet vidare och sagt till personen som sa den onödiga kommentaren, samt anmält det uppåt.

Jag blev otroligt glad, äntligen någon annan än jag själv som står upp för mig, jag behövde inte göra något, jag fick en ursäkt och personen i fråga en tillsägelse utan att jag blev syndabocken. Vi förändrar Svenskt näringsliv genom våra kampanjer, stolt!